Driver du en vækstvirksomhed, eller skal I til at vækste i virksomheden? Så ved du helt sikkert også, at det kan være en dyr fornøjelse. For mange virksomheder koster det en del at få nye kunder ind. Det kræver noget kapital nu og her, der kan være svær at skaffe som startup. Nogle virksomheder vælger at hente en investor ind, nogle crowdfunder mens andre låner penge i banken. Her i artiklen behandler vi nogle af de forskellige metoder, du kan gøre brug af, når du skal finde midler til at vækste din forretning.

 

Lån penge i banken

Tilbage i tiden var det normen, at man gik i banken, hvis der skulle lånes penge til virksomheden. Det gør mange stadig i dag, og det kan også vise sig at være en fin idé, hvis du kan få lavet en god låneaftale med bankrådgiveren. Det er dog heller ikke lige nemt at låne penge gennem banken. Det kræver nemlig, at du har en solid forretningsmodel. Tit skal du også kunne bevise, at forretningen fungerer. Det vil altså sige, at der skal være solgt noget, og der skal kunne fremlægges nogle tal. Kommer man som helt nystartet firma og kun med et koncept, vil man få afslag 9/10 gange.

 

Crowdfunding

Crowdfunding er en relativt ny metode til at finansiere nye projekter på. Crowdfunding består i at få private til at investere på forhånd, mod at de får noget, når firmaet går i luften. Sælger man underbukser, kan man bede om crowdfunding, hvor man for eksempel lokker med 50% rabat til de kunder, der crowdfunder. De betaler på forhånd og får så 50% på varen, når den er på lager. Det er en model at gøre det på. Hvor meget man kan give væk, kommer i høj grad også an på, hvor meget man tjener på sine varer.

 

Investor

En sidste mulighed vi vil gennemgå, er at hive en privat investor ind. Der findes flere former for investorer. Der findes dem, der udelukkende lægger penge og så holder sig i baggrunden. Det kaldes en passiv investor. Så findes der også den aktive investor, der ud over at lægge penge også deltager i virksomheden. Det kan være gennem direktionen, netværk og så videre. Selvom det kan lyde godt med investor, så skal man tænke sig godt om.

Først og fremmest skal det være en profil, som man stoler på. Investoren bliver reelt set medarbejder af firmaet, så derfor skal man kunne sammen. Ydermere skal man også kunne leve med, at andre stiller krav til én. Investoren har lagt nogle penge med henblik på at få dem og gerne endnu flere tilbage. Derfor skal man kunne trives med løbende at rapportere til en investor. Hvor meget investoren har at sige, kommer selvfølgelig også an på, hvor mange procent han ejer.